Croatia

Guide: Segla i Kroatien

hvar croatia yacht week we are nodes

Skrivet av: Sheida

Efter en veckas segling längs den kroatiska kusten kan jag med enkelhet konstatera att; 1. Livet på båt är bättre & 2. Glöm charter och hotell – att segla genom semestern är det enda rätta! För alla som är sugna på att upptäcka Kroatien med båt kommer här en guide för hur en typisk vecka ute på havet kan se ut:

sail week croatia yacht week

Loving Sailing

Jag åkte med det nystartade företaget Loving Sailing som drivs av Sofie Johansson som har varit charterskeppare sedan 12 år och visste alla guldkorn i Kroatien. Jag valde att åka på “Tjejsegling” där vi var totalt 10 st tjejer på båten, inklusive skepparen. Priset för en vecka (exklusive flyg) var 8495 kr + 2000 kr till en gemensam sjökassa som gick till mat (frukost & lunch), hamnavgifter etc.

hvar croatia yacht week we are nodes

Menågra av tjejerna från Loving Sailing på den vackra restaurangen Panorama på toppen av Hvar. Foto: Tatiana Boret-Olsson.

Rutt:

Avgång från hamnen i Trogir – Solta – Stari Gard, Hvar – Komiža – Vis – Šćedro – Hvar (Palmižana) – Trogir. (Alla rutter ser olika ut, beroende på vind, väder etc.)

Dag 1: Split

Landade tidigt i Split, en dag innan båtens avfärd och tog bussen till stan där jag mötte upp två kompisar som också reste runt i Kroatien. Efter att ha droppat väskorna på hostelet tog vi en uber raka vägen till ZEN Beach Club och parkerade oss i varsin solstol. Äntligen semester!

zen beach split we are nodes zen beach 2 we are nodes

Vi åt en sen lunch i skuggan och när klockan närmade sig fyra började ZEN Beach sin “Sunset Session” med DJ’s & dansare. Ett plus för bra housemusik!

zen beach we are nodes sheida tilles

ZEN Beach var helt ok och prisvärt men ingen favorit. Befinner ni er i Split är det dock helt klart värt ett besök! Pris för solbädd: 100 kuna + minimum att spendera 100 kuna extra (ca 260 kr). Adress: Plaža Žnjan, Šetalište Pape Ivana Pavla II, 21000, Split.

Dag 2: Trogir till Šolta

Efter frukost dag 2 sa jag hejdå till Lilian & Bella och tog bussen från Split till Trogir, som låg drygt en timme bort. Träffade resten av gänget kl 14.00 vid ett café vid hamnen och runt 16.00 kastade vi loss från Marina SCT och satte kurs mot första stoppet på vår resa; vacka viken Šešula bay på ön Šolta.

yacht week croatia sail we are nodes 1yacht week croatia sail we are nodes 2

På vägen till Šolta stannade vi för några efterlängtade badpauser så vi kom fram i skymningen, lagom till middag. Vi rodde in med gummibåten till Šišmiš restaurang som låg precis ovanför viken med en bländande vacker utsikt och beställde in massa fiskrätter och vin.

sail week croatia sismis solta 1

För mig var det ingen tvekan om vad jag skulle beställa; scampi och musslor, två av mina absoluta favoriträtter!

Adress: 21430, Maslinica, Croatia
Boka bord: +385 98 560 436

Dag 3: Šolta till Stari Gard, Hvar

solta croatia paddle board sail

På söndagen vaknade vi tidigt och tog ett morgondopp & körde lite stand up paddle i det kristallklara vattnet innan frukosten. När klockan slog 10:00 fortsatte vi resan söderut mot Stari Grad, Kroatiens äldsta stad (!) som ligger på norra sidan av Hvar.

we are nodes sail yacht week croatia

Men först hade vi massa båtkul som ni kan se av bilden ovan! Hoppade swing rope (kolla när jag hoppar för första gången i vår Kroatien vlog här!) och testade “surfa” på stand up paddeln. Väl framme i Stari Gard tog vi en snabb dusch i hamnduscharna och hoppade sedan in i en stor taxi som tog oss till restaurang Panoramapå toppen av Hvar. Utsikten härifrån var helt fantastisk, TIPS!

hvar panorama croatia sail weekhvar croatia yacht week we are nodes

Där beställde vi drinkar och tittade på solnedgången. 10/10 poäng! Adress: 21450, Hvar, Croatia.

hvar croatia sail week we are nodes

Kvällen avslutades i Hvar stad där vi bl.a. besökte den populära (och alltid fullsmockade) Kiva Bar.
Tips: Om du vågar (vilket jag inte gjorde) kan du fråga efter deras kända “helmet shot”. Då slänger bartendern på dig en hjälm från WWII och bankar (!) diverse glas mot den innan du får dricka upp.

Adress:
 Croatia, Fabrika 26, 21450, Hvar.

Dag 4: Stari Gard till Komiža

sail yacht week croatia loving sailing we are nodessail yacht week croatia loving sailing we are nodes2

Dag 4 stod Komiža på schemat – men som vanligt spenderade vi dagen ute på havet där vi seglade, lagade lunch och badade. På kvällen kastade vi ankare och tog taxibåt in till hamnen där vi åt hamburgare i en pittoresk gränd. Hade jag inte varit så trött hade jag gärna utforskat staden mer, men efter middagen stupade jag i säng och sov gott trots de stora vågorna. Tråkigt nog glömde jag dessutom att fota härifrån!

Dag 5: Komiža till Vis

vis yacht week sail lola restaurant 1

Dag 5 besökte vi Vis och efter lite sightseeing och glass styrde vi stegen mot kvällens middagsspot; Lola. Kan varmt rekommendera detta ställe! En mysig innergård med god mat och trevlig personal.

Adress: Ul. Matije Gupca 12, 21480, Vis.
Boka bord: +385 95 563 3247

yacht week fort george croatia vis 1

Foto: Yacht Week

Efter middagen fortsatte vi kvällen på Fort George , ett gammalt fort uppe i bergen, där Yacht Week hade ställt till med fest. Det var en riktigt cool location som tydligen också är en restaurang (och av vad jag sett när jag googlat, även ett poppis ställe för riktiga sagobröllop –​ kan verkligen förstå varför!)

Adress: Utvrda Sv. Juraj bb, 21480, Vis.
Boka bord: +385 91 265 6041

Dag 6 – Vis till Šćedro

dolphins sail week yacht croatia we are nodes1

Dag 6 gick en dröm i uppfyllelse när vi fick vi sällskap av delfiner! Alltså WOW! Det var helt magiskt att se dem hoppa bredvid vår båt ute i det fria. Jag hann även fånga dem på video så kolla in vloggen!

Kvällens stopp var den lilla naturskyddade ön Šćedro (som endast är 8.36 km² stor!). Här dockade vi båten i en stilla vik och gjorde yoga under kvällshimlen. Blev gång på gång under resans gång överraskad över hur vackert Kroatien är!

Dag 7 – Scedro till  Hvar (Palmižana)

blue cave croatia sail week we are nodes1
blue cave croatia sail week we are nodes2
Dag 7 åkte vi tillbaka till Komiža för att besöka häftiga Blue Cave som tyvärr var stängt dagen innan p.g.a tidvattnet. Man åker närmligen in i grottan med små båtar och öppningen är inte alls stor, så alla på båten måste ducka när man ska in. Vi ville verkligen se grottan och denna dag hade vi turen att det var öppet så det var väl värt omvägen! Pris för inträde: 70 kuna.
loving sailing hvar hula hula we are nodes1
Efter att ha sett både delfiner och den blå grottan var det ett riktigt glatt och nöjt gäng som åkte till veckans sista stopp Hvar – Kroatiens riviera! Vi lade till på Palmižana, en ö som låg ca 10 min bort med taxibåt och bytte om till after beach kläder…
hulahula beach bar hvar sail week we are nodes1

… och tog taxibåten till den populära beach cluben Hula Hula och dansade tills solen gått ner. Därefter åt vi pizza och fortsatte kvällen inne i Hvar stad. Dagen efter seglade vi tillbaka till Trogir, och på lördagsmorgonen hoppade jag, trött, smutsig men lycklig in i en taxi mot Splits flygplats igen.

Until next time!

Sammanfattning & tips:

– Seglarresor är ett väldigt populärt koncept i Kroatien och det finns många organisatörer och företag att åka med beroende på vad syftet med din resa är. Yacht Week Sail Week Croatia är två av de större organisatörerna och deras fokus ligger väldigt mycket på fest. Eftersom jag denna gång ville ha en blanding av både lugna kvällar & fest passade Loving Sailing mig perfekt. Det var det bästa av två världar!

– Kan du inte få ihop ett stort gäng att åka med ska du inte låta det hindra dig. Du kan boka in dig i en kabin på någon annans båt. De flesta som åker känner inte alla på båten.

– Packa smart! Dvs i en mjuk bag (inga hårda väskor). Sköna luftiga kläder i bomull som andas (jag använde nog inte ens hälften av vad jag tog med mig för att jag packat för varma kläder och en fön (!) eftersom jag trodde att “jag skulle orka föna håret någon gång innan vi gick ut”. Pff! Några finare plagg till utgångar men inga klackar. Mobilladdare och gärna extra batteri (det finns få uttag på båten). Badleksaker, aux-sladd, solskydd med hög faktor och sjösjukearmbandsom finns att köpa på apoteket (i förebyggande syfte) är andra tips.

– Ta hellre med dig för mycket fickpengar än för lite. Du kommer att vilja spendera! Det finns så mycket bra restauranger och roliga ställen att gå ut på.

– Slutligen; om du är sugen eller funderar på att åka…tveka inte utan ÅK, ÅK, ÅK! Du kommer att få en oförglömlig vecka och träffa så mycket nya, roliga, personer, vara med om äventyr och upptäcka landet på ett sätt som du annars inte hade kunnat. Jag vill redan boka min nästa resa!